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jueves

Ser gay en Kingston

La música siempre ha sido un vehículo de expresion que ha canalizado protestas legítimas a lo largo de la historia (bueno algunas, tipo "I don't like Mondays", no tanto, pero eran más ejercicios músico-literarios que una apología del asesinato de universitarios inocentes desde la azotea de un edificio). En pleno siglo XXI, en Kingston, Jamaica, la cuna del Reggae, están dando saltos en el tiempo... hacia atrás. Leemos en un artículo en The Guardian que las canciones de moda hacen apología de la homofobia... que si hay que matar, que si hay que apalear... Las letras de algunas canciones, que se pueden leer en el artículo son espeluznantes. ¿Se han vuelto locos? ¿No se suponía que esta música era símbolo de paz? Parece ser que no. Si se tratara de canciones antisemitas... o antimusulmanas... en Kingson haría tiempo que hubieran cerrado la boca.

A Bertolt Bretch se le pondrían los pelos de punta. ¿Qué será lo siguiente en Kingston? ¿Mata, hermano, al que no lleve el pelo a lo rasta? ¿Pégale un tiro al que no tenga los ojos azules? ¿Al que le guste pasear por la playa? Bastantes cosas pasan en el mundo para que surjan idioteces de este tipo.

En Kingson ser gay es, la ley lo dice en varios artículos, delito. Hace un año y medio asesinaron brutalmente a Brian Williamson, principal activista gay del país. Y las autoridades, tan panchas. Porque lo de las canciones es sólo una extensión más de homofobia. Los líderes políticos son claramente homofobos y no condenan ningún comportamiento en contra de los gays. Vamos, para desesperarse. Además seguro que hay más de uno que es gay.

El artículo indaga también en los motivos que se esconden tras la homofobia:

"In a community without a safety net, the gun represents the safety net," says Sobers. "The gun is power, money and manhood."

Homophobic attacks have to be viewed within that general context. "The victimisation of homosexuals is part of a continuum of violence in Jamaican culture in much the same way that predial larceny (stealing crops) is often punished illegally by angry mobs who take the law into their own hands and lynch the apparently guilty," argues Cooper in her book Sound Clash, Jamaican Dancehall Culture at Large. "Homosexual behaviours, or even the suspicion of intent, do put the individual at risk." So while large numbers of people are vulnerable regardless of their sexual orientation, gays are particularly at risk because of it.

But ignore the economic and historical roots of this violence, say some, and you just find one more way to pathologise Jamaica as a land of yardies, drug mules and bigots. The country certainly gets a bad press. Over the past year articles in the British press that mentioned Jamaica included the word "crime" 240 times and "drugs" 204 times, as opposed to "economy" and "employment", which appeared in just 39 and 16 articles. What we know in the UK about Jamaica stems primarily from what we are told; if we are told only bad things, then inevitably we will gain a bad impression. "Xenophobia is no less a phobia than homophobia. But all phobias are not created equal," writes Cooper.

True, Jamaica has anti-sodomy laws: article 76 of the nation's Offences Against the Person Act criminalises the "abominable crime of buggery" with up to 10 years imprisonment, while article 79 punishes any act of physical intimacy between men in public or private with up to two years in jail and the possibility of hard labour. But there are similar laws in most of the rest of the English-speaking Caribbean and Cuba, not to mention many countries in Africa and Asia.

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